PDF

Oskar Loorits and perspectivism

https://doi.org/10.54013/kk709a1

Keywords: perspectivism, animism, Finno-Ugric mythology, cosmology, hetero­nomy

Perspectivism is a philosophical category that has recently been transposed to cultural anthropology. It is based on a Nietzschean idea that there is no pure reason or absolute spirituality but „only a perspectival seeing, only a perspectival ‘knowing’” (On the Genealogy of Morality, III, 12). Viveiros de Castro has identified perspectivism as a multinaturalism, opposing this concept to the dominant form of multiculturalism: the core of multinaturalism is the idea that „a perspective is not a representation” and „every existent can be thought of as thinking” (Cannibal Metaphysics). Therefore a perspectivist way of thinking necessarily presupposes a certain ontological attitude that Philippe Descola has called the animist mode of identification, which does not discriminate between human and nonhuman beings and endows every being with a soul (Beyond Nature and Culture).

Estonian ethnologist Oskar Loorits (1900–1961) had a keen interest in Livonian mythology. In 1926–1928 he published three volumes of Livonian Folk Religion that may be considered one of his major works. Loorits seems to pay remarkable attention to the perspectivist aspect of Livonian animist religion, without ever using the term ‘perspectivism’, though. In his essays on Estonian history and the Finno-Ugric worldview he suggests that strangers were generally not treated as opponents or aliens, but merely as guests. This implies a heteronomous ethics that is oriented towards the other and not towards oneself, resembling in some aspects the philosophy of Emmanuel Levinas. The heteronomous ethical program of Loorits is evidently connected to his animist perspectivism that lays the basis for his high evaluation of the traditional cosmology.

References

Beck, Ulrich 2004. Der kosmopolitische Blick oder: Krieg ist Frieden. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

 

Derrida, Jacques 1967. L’écriture et la différence. Paris: Seuil.

 

Descola, Philippe 2005. Par-delà nature et culture. Paris: Gallimard.

 

Descola, Philippe 2007. À propos de Par-delà nature et culture. – Tracés, nr 12, lk 231-252.
https://doi.org/10.4000/traces.229

 

Eisen, Matthias Johann 1920. Eesti uuem mütoloogia. Tallinn: Rahvaülikool.

 

Eisen, Matthias Johann 1996. Esivanemate ohverdamised. Tallinn: Mats.

 

Grünberg, Silja (toim) 2013. Vadja keele sõnaraamat. Vaďďaa tšeelee sõna-tširja. Словарь водского языка. Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.

 

Halbwachs, Maurice 1968. La mémoire collective. Paris: Presses Universitaires de France.

 

Hartog, François 2012. Régimes d’historicité. Présentisme et experiences du temps. Paris: Seuil.

 

Hennoste, Tiit 2006. Noor-Eesti kui lõpetamata enesekoloniseerimisprojekt. – Noor-Eesti 100. Kriitilisi ja võrdlevaid tagasivaateid. Koost, toim Elo Lindsalu. Tallinn: Tallinna Ülikooli Kirjastus, lk 9-38.

 

Järv, Risto, Kaasik, Mairi, Toomeos-Orglaan, Kärri (koost, toim) 2009. Eesti muinasjutud I:1. Imemuinasjutud. Tartu: Eesti Kirjandusmuuseumi Teaduskirjastus.

 

Koponen, Raija (peatoim) 2005. Karjalan kielen sanakirja. Osa 6, T-Ö. Helsinki: Suomalais-Ugrilainen Seura.

 

Leeming, David Adams 2010. Creation Myths of the World. Santa Barbara: Greenwood.

 

Lévi-Strauss, Claude 2010. Rass ja ajalugu. Rass ja kultuur. Tlk Indrek Koff. Tallinn: Varrak.

 

Lévi-Strauss, Claude, Éribon, Didier 2001. De près et de loin. Paris: Odile Jacob.

 

Lind, Erki 2013. Perspektivism Lõuna-Ameerikas ja Hiinas. – Kirik & Teoloogia, 11. jaanuar. http://kjt.ee/2013/01/perspektivism-louna-ameerikas-ja-hiinas/

 

Lind, Erki 2015. The Concept of the Body in Chinese and Indian Bodily Practices: Transformation, Perspective, and Ethics. (Dissertationes theologiae Universitatis Tartuensis 31.) Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

 

Loorits, Oskar 1933. Vastu voolu. Võitlusartikleid uue Eesti loomisel 1929-1933. Tartu: autori kirjastus.

 

Loorits, Oskar 1949. Grundzüge des estnischen Volksglaubens I. Lund: Carl Bloms.

 

Loorits, Oskar 1951. Eestluse elujõud. (Iseseisvuslaste kirjavara 5.) Stockholm: Tõrvik.

 

Loorits, Oskar 1955. Eesti ajaloo põhiprobleemid. (Iseseisvuslaste kirjavara 11.) [Stockholm]: Tõrvik.

 

Loorits, Oskar 1957. Grundzüge des estnischen Volksglaubens III. Lund: Carl Bloms.

 

Loorits, Oskar 1990. Eesti rahvausundi maailmavaade. 3. tr. Tallinn: Perioodika.

 

Loorits, Oskar 1998. Liivi rahva usund I-III. Mit einem Referat: Der Volksglaube der Liven. Tartu: Eesti Keele Instituut.

 

Loorits, Oskar 2000a. Liivi rahva usund IV-V. Tartu: Eesti Kirjandusmuuseum.

 

Loorits, Oskar 2000b. Meie, eestlased. Koost Hando Runnel. (Eesti mõttelugu 35.) Tartu: Ilmamaa.

 

Mautner, Thomas (toim) 1999. The Penguin Dictionary of Philosophy. Harmonds­worth: Penguin Books.

 

Metsmägi, Iris, Sedrik, Meeli, Soosaar, Sven-Erik (koost, toim) 2012. Eesti etümoloogiasõnaraamat. Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.

 

Montaigne, Michel de 2013. Esseid. Tlk Kristiina Ross. (Avatud Eesti Raamat.) Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.

 

Mälk, Vaina, Sarv, Ingrid, Viidalepp, Richard (koost) 1967. Eesti muinas­jutud. Tallinn: Eesti Raamat.

 

Nietzsche, Friedrich 1999. Jenseits von Gut und Böse. Zur Genealogie der Moral. Kritische Studienausgabe. Herausgegeben von Giorgio Colli und Mazzino Montinari. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.

 

Nietzsche, Friedrich 2015. Moraali genealoogiast. Vaidluskiri. Tlk Andres Luure. (Avatud Eesti Raamat.) Tallinn: Varrak.

 

Pesti, Mele 2013. Metsiku mõtte uus tulemine. – Vikerkaar, nr 10-11, lk 77-88.

 

Pilv, Aare 2008. “Sa oled mul teine”: teisesusest eesti kultuuri eneseanalüüsis. – Rahvuskultuur ja tema teised. Toim Rein Undusk. (Collegium litterarum 22.) Tallinn: Underi ja Tuglase Kirjanduskeskus, lk 67-92.

 

Saks, Edgar V. 2005. Eesti viikingid. Tlk Avo Reinvald. Tallinn: Olion.

 

Selart, Anti 2014. Germanofoobist ökoprohvetiks. Oskar Loorits ja rikutud eestlased. – Vikerkaar, nr 7-8, lk 138-157.

 

Small, Robin 2001. Nietzsche in Context. Aldershot: Aldersshgate.

 

Small, Robin 2016. Friedrich Nietzsche: Reconciling Knowledge and Life. Berlin: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-29519-0_2

 

Tahmasebi-Birgani, Victoria 2014. Emmanuel Levinas and the Politics of Non-Violence. Toronto: University of Toronto Press.
https://doi.org/10.3138/9781442694989

 

Tamm, Marek, Kull, Kalevi 2015. Eesti teooria. – Akadeemia, nr 4, lk 579-624.

 

Viveiros de Castro, Eduardo 2009. Métaphysiques cannibales. Paris: Presses Universitaires de France.
https://doi.org/10.3917/puf.castro.2009.01

 

Viveiros de Castro, Eduardo 2012. Cosmological Perspectivism in Amazonia and Elsewhere. Manchester: HAU Network of Ethnographic Theory.

 

Weller, Shane 2008. Literature, Philosophy, Nihilism: The Uncanniest of Guests. New York: Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9780230583528